پیش‌بینی برداشت هفت هزار تن بادام در اقلید

به گزارش خبرنگا خبر ازشیراز ، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز شنبه ۲۹ شهریورماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

پیش‌بینی برداشت هفت هزار تن بادام در اقلید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: برداشت بادام از ۱۲ هزار هکتار از باغ‌های دیم و آبی این شهرستان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود.

سید علی میرطالبی با بیان اینکه از هر هکتار باغ بادام دیم شهرستان اقلید، بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم و باغ آبی بیش از هزار کیلوگرم بادام برداشت می‌شو افزود: پیش بینی می‌شود افزون بر هفت هزار تن از این محصول برداشت شود.

او ادامه داد: ارقام بادام کشت شده در این شهرستان شامل، شاهرودی ۷ و ۸ و ۱۲، دیرگل و ارقام محلی است.

میرطالبی با بیان اینکه شهر‌های سده و دژکرد بیشترین سطح زیر کشت باغ‌های دیم این شهرستان را دارا هستند، گفت: بارندگی مناسب، اجرای طرح اراضی شیبدار و پشتیبانی‌های لازم جهاد کشاورزی از باغداران، زمینه گسترش باغ‌های دیم را در این مناطق مهیا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید ادامه داد: ایجاد باغ‌ها در اراضی شیبدار علاوه بر افزایش درآمد روستاییان باعث ایجاد اشتغال در زمان برداشت این محصول می‌شود.

برداشت انجیر از ۲۵ هزار هکتار باغ دیم شهرستان استهبان آغاز شد

کارشناس جهاد کشاورزی استهبان گفت: باغداران این شهرستان همزمان با دیگر نقاط فارس، مشغول برداشت انجیر هستند که برداشت این محصول تا پایان مهر ادامه دارد.

اکبرحیدریان افزود: انجیر دیم استهبان به دلیل استفاده نکردن از سم و کود و آبیاری با آب باران، طعم و مزه‌ای متفاوت‌تر و دلچسب‌تر نسب به انجیر دیگر نقاط کشور دارد.

او با اشاره به تقاضای خرید این محصول توسط کشور‌های خارجی گفت: به دلیل نبود کارخانه فراوری، انجیر برداشت شدهاز انجیرستان‌های استهبان، به صورت فله‌ای صادر و سود سرشار از فراوری این محصول به جیب خارجی‌ها ریخته می‌شود.

یار محمد یکی از صادرکنندگان انجیر استهبان که کارخانه بسته بندی هم دارد، گفت: برخی افراد انجیر را به صورت قاچاقی و بدون پرداخت گمرکی به خارج ارسال می‌کنند که این رویه باعث شده است صادرکنندگان دارای مجوز نتوانند انجیر مرغوب را صادرکنند.

یارمحمدی افزود: توسعه کارخانه‌های فراوری و بسته بندی علاوه بر ایجاد اشتغال، سبب رونق اقتصادی در منطقه می‌شود.

به کمالی سروستانی فرماندار شهرستان استهبان، این شهرستان به عنوان پایانه صادراتی انجیر در کشور معرفی شده است و از این پس انجیر سراسر کشور از این شهرستان به خارج صادر می‌شود

در فارس سالانه حدود۴۰ هزار تن انجیر از ۳۵ هزار هکتار باغ دیم و آبی تولید می‌شود و شهرستان‌های نی ریز، سروستان و کوه چناراز جمله تولید کنندگان انجیر در استان فارس هستند.

خسارت باران به مزارع شهرستان رستم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت: ریزش ۳۵ میلیمتری نزولات آسمانی به همراه طوفان و تگرگ در کمتر از سه ساعت، ۴۸۱ میلیارد ریال خسارات به مزارع این شهرستان وارد کرد.

علی گودرزی افزود: متاسفانه بر اثر باران سیل آسا همراه با طوفان و تگرگ به زراعت این شهرستان از جمله ذرت، برنج و صیفی جات آسیب جدی وارد گردیده و موجب از بین رفتن محصولات کشاورزان شد.

کشاورزان نی ریز اقدام به کشت کلزا در مزارع خود کردند

مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: کاشت کلزا از اواخر شهریور ماه آغاز شده است و تا نیمه مهر ماه ادامه دارد.

شیرین زارعی با بیان اینکه تا کنون کاشت این محصول در ۹ هکتار از مزارع به صورت مکانیزه انجام شده است افزود: پیش بینی می‌شود در مجموع ۴۰ هکتار کلزا در شهرستان کشت شود.

او اضافه کرد: در مناطق سرد شهرستان رقم نپتون و در مناطق با آب و هوای گرم، رقم هایولا ۵۰ کشت می‌شود.

مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده، در سال زراعی جاری، خرید تضمینی کلزا با قیمت نه هزارتومان انجام می‌شود و همچون سال‌های گذشته کلزا کاران می‌توانند از مزایای کود‌های یارانه دار و تسهیلات سرمایه در گردش بهره‌مند شوند.

برداشت تنباکو از مزارع شهرستان جهرم آغاز شد

برداشت تنباکوی معروف به “هکان” از بیش از ۳۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغ‌های شهرستان جهرم آغاز شد.

کارشناس بخش زراعت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم افزود: از این میزان سطح زیر کشت تنباکو، ۱۸هکتار در دهستان هکان و حدود ۱۲ هکتار در بخش کردیان و مرکزی این شهرستان قرار دارد.

مریم جعفری ادامه داد: میزان برداشت تنباکو از هر هکتار در این شهرستان بیش از ۲ تن است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه نخست مهرماه که عملیات برداشت این محصول به اتمام می‌رسد. ۸۶ تن تنباکو برداشت شود.

به گفته او، تنباکوی هکان جهرم، بعد از تنباکوی برازجان (مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر) پُر مصرف‌ترین تنباکو در کشور به ویژه در منطقه جنوب است.

جعفری اضافه کرد: گیاه تنباکو به طور معمول ۱۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر رشد می‌کند، برگ‌های آن بزرگ و پهن و حدود نیم متر ارتفاع دارد و دارای شیره‌ای چسبنده است.

او اظهار داشت: برگ‌های تنباکوی هکان، هنگام برداشت سبز رنگ است و بعد از چیدن آن و گذاشتن مقابل نور مستقیم خورشید، رنگ آن به زرد تبدیل می‌شود.

یکی از تولید کنندگان تنباکو در منطقه هکان جهرم، در مورد تفاوت تنباکوی این منطقه با برازجان در استان بوشهر گفت: برگ‌های تنباکوی برازجان ضخیم و بلند و طعم آن تلخ و ملس است، اما طعم تنباکوی هکان مطبوع و شیرین است.

او بیان کرد: همچنین زنان منطقه هکان جهرم، با برگ‌های سبز تنباکو عروسک‌هایی با تزیینات پولک و مهره می‌سازند که به آن «عروس یا عروسک تنباکو» گفته می‌شود.

تنباکو علاوه بر مصارف تدخینی، کاربرد‌های دارویی نیز دارد و در صنایع شیمیایی هم از آن استفاده می‌شود.

رکورد برداشت ذرت علوفه‌ای فارس به یک جوان در شهرستان خفر رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر اعلام کرد: کشاورز جوان اهل این شهرستان با استفاده از روش‌های نوین کشت و آبیاری توانست رکورد برداشت ذرت علوفه‌ای استان فارس را به میزان ۱۱۷ تن در هر هکتار به نام خود ثبت کند.

ارسلان صالحی ادامه داد: ایوب جهانشاهی به دلیل رعایت اصول به زراعی، چون بسترسازی مناسب کشت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، استفاده از کود‌های کشاورزی اختصاصی ذرت با فرمولاسیون جدید، توانست رکورد جدیدی در تولید ذرت علوفه‌ای به ثبت برساند.

او بیان کرد: متوسط برداشت ذرت علوفه‌ای ۷۰ تا ۸۰تن در هر هکتار است و۲۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی خفر به کشت ذرت اختصاص دارد.

صالحی گفت: مکانیزه بودن مراحل کاشت و برداشت، تناسب این محصول با اقلیم این شهرستان و سوددهی بالا از مهمترین عوامل گرایش کشاورزان به کشت این محصول است.

او بیان کرد: از مزیت‌های طرح نوین کاشت ذرت علوفه‌ای، کاهش آبیاری، کاهش مصرف سموم و کود‌های شیمیایی است.

مدیر جهاد کشاورزی خفر گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۸هزارتن ذرت علوفه‌ای از کشتزار‌های شهرستان خفر برداشت شود.

به گفته او کار برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان خفر از نیمه شهریور ماه آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

پیش‌بینی برداشت ۲۸هزارتن ذرت علوفه‌ای در جهرم

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: با توجه به منابع آب و خاک و پتانسیل‌های موجود پیش‌بینی می‌شود امسال از سطح۵۰۵ هکتار سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای حدود ۲۸هزار تن محصول‌تر برداشت شود.

مریم جعفری افزود: مناطق زیر کشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان جهرم، بخش مرکزی و کردیان است.

او با اشاره به ارقام مهم ذرت علوفه‌ای کاشته شده در شهرستان جهرم گفت: بذر مصرفی در این کشت  ۱۷۶۷۵ کیلوگرم ارقام سینگل کراس ۷۰۴ و ۵۴۰ و ۶۴۴ است.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم بیان کرد: با هدف بهره‌وری بهینه از آب تلاش می‌شود ارقام میان‌رس و زودرس جایگزین ارقام دیررس شود.

جعفری با اشاره به کمبود منابع آبی در شهرستان و ضرورت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری گفت: کارشناسان درصدد هستند تا با اجرای روش‌های نوین آبیاری و تغذیه بهینه، عملکرد مزارع را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

تامین امنیت و سلامت غذایی با دفع آفات گیاهی

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی شهرستان داراب گفت: عملیات بوجاری ۳ هزار و ۵۰۰ تن بذور گندم و جو در داراب آغاز شده است.

شهاب سرفرازی افزود: با انجام عملیات بوجاری می‌توان ضمن حذف بذر علف‌های هرز، آفات و مواد خارجی از قبیل سنگ، کلوخ و ناخالصی‌های دیگر بذوری با کیفیت بالا و استاندارد تولید کرد و در اختیار کشاورزان قرار داد.

ضدعفونی بذر ضمن جلوگیری از حمله آفات و بیماری‌ها در دوره رشد اولیه گیاه باعث می‌شود اغلب سیاهک‌ها و بیماری‌های مهم خسارت زای غلات به راحتی قابل کنترل است.

با انجام این عملیات بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ تن بذور اصلاح شده شامل طبقات مختلف پرورشی، مادری و گواهی شده درشهرستان توزیع  می‌شود.

عملیات بوجاری بذر گندم شامل: سیروان، سارنگ، مهرگان، ستاره، تیرگان، خلیل، چمران ۲ و برات است و بذر جو شامل: نوروز، اکسین، نیمروز و ماهور توسط اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان و شرکت تعاونی پنبه کاران انجام می‌شود.

پاک کردن غلات و حبوبات از خاک و خاشاک بوسیلهٔ غربال را بوجاری می‌گویند، همچنین در حین این عملیات انواع بذر علف‌های هرز، تخم حشرات و انواع آفت‌ها نیز از آن‌ها زدوده می‌شود.

بازسازی کانال آب در مزارع تیرازجان رستم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت: بازسازی کانال آب رسانی به ۶۵ هکتار از مزارع تیرازجان با اعتبار دو میلیارد ریال پایان یافت.

گودرزی افزود: مرمت و احداث کانال‌های آب رسانی به مزارع می‌تواند تا حدود زیادی از هدر رفت آب جلوگیری کند.

طولانی بودن مسیر کانال‌های آب رسانی برای مشروب ساختن زمین‌های زراعی یکی از دلایل اصلی هدر رفت آب است.

ممنوعیت برداشت بنه تا نیمه مهرماه در ارسنجان

برداشت میوه بنه (پسته وحشی) از ۱۵ مهرماه در جنگل‌های ارسنجان آغاز می‌شود.

سید جعفر موسوی معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: مقرر شده برداشت بنه در نیمه دوم مهر ماه آغاز شود و هر گونه برداشت قبل از این تاریخ ممنوع و غیر قانونی است.

او افزود: دلایل مختلفی همچون چرای دام، آتش سوزی، تغییر کاربری زمین، بهره برداری نامناسب از محصولات جانبی، عوامل ژنتیکی و محیطی و نیز عوامل انسانی بنه کوهی را در معرض تخریب شدید قرار داده است که نیاز به همکاری مردم برای کاهش و جلوگیری از تخریب این مناطق داریم.

موسوی اضافه کرد: بنه یا پسته کوهی از میوه‌هایی است که در صنایع غذایی، تازه خوری و آدامس کاربرد دارد.

معاون فنی جهاد کشاورزی ارسنجان با بیان اینکه شکستن شاخه درختان و زدن چوب به سر شاخه‌ها برای ریختن میوه و یا برگ که موجب آسیب درختان می‌شود اکیدا ممنوع است گفت: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف و آتش سوزی موضوع را به اداره منابع طبیعی اعلام کنند.

برداشت ذرت علوفه‌ای از مزارع ارسنجان

سرپرست واحد زراعت جهاد کشاورزی ارسنجان گفت: برداشت ذرت علوفه‌ای از ارقام آلبوم و سیمون، از ۶۰۰هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

خرمی افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۴۲هزار تن ذرت علوفه‌ای برداشت و در اختیار دامداران شهرستان ودیگر شهرستان‌های همجوار قرار گیرد.

برداشت ذرت علوفه‌ای درشهرستان ارسنجان تا اوایل آبان‌ماه ادامه دارد.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *