نای ذی
نای ذی

چطور از بوی بد پا جلوگیری کنیم؟

 

 

علت بوی بد پا چیست

چطور از بوی بد پا جلوگیری کنیم؟

نوجوانان و زنان باردار بیش تر مستعد ایجاد عرق پا هستند چون بدن آن‌ها هورمون‌هایی را تولید می‌کند که باعث تولید عرق بیش تر می‌شود.

عرق کردن پا در کفش‌های جلو بسته در هوای گرم تابستان زمینه را برای بوی بد پا و عفونت باکتریایی و قارچی آن فراهم می‌کند.

 

به گزارش نای ذیش باکتری‌ها و قارچ‌ها عاشق گرما، رطوبت و تاریکی هستند و درون کفش‌های شما بهترین جا برای ایجاد این شرایط است.

علت بوی بد پا چیست

بوی بد پا معمولا به علت فعالیت باکتری خاصی ( باکتری ها دسته ای از میکروب ها هستند) به نام بروی باکتری Brevibacteria ایجاد میشود. این باکتری بیشتر دبر روی پوست کف پا و پوست بین انگشتان پا زندگی میکند و از تکه های پوستی که بطور مرتب از این نواحی جدا میشوند تغذیه میکند.

باکتری مذکور متیونین Metionin که نوعی اسید آمینه است را به متان اتیول Methanethiol تبدیل میکند و بوی خاص پا به علت این واکنش های شیمیایی ایجاد میشود. بروی باکتری همان باکتری است که موجب تخمیر بعضی از انواع پنیر میشود.

محیط مناسب برای فعالیت این باکتری محیط مرطوب است. پای کسانی که زیاد عرق میکند و یا به دلایلی زیاد در کفش میماند میتواند محیط مناسبی برای رشد و فعالیت این باکتری فراهم آورده و موجب بوی بد پا شود.

بوی بد پا در مردان بیشتر دیده میشود. پوشیدن جوراب و کفش هایی که مانع از تنفس عادی پا شده و اجازه رسیدن هوا با پا را نمیدهند میتواند موجب بوی بد پا شود.

ورزشکارانی که مدت زیادی کفش میپوشند و به علت فعالیت شدید بدنی تعریق زیادی در کل بدن منجمله در پا دارند مستعد بروز این وضعیت هستند.

جوراب های نایلونی تا حد زیادی مانع رسیدن هوا به پا میشود و همچنین نمیتواند عرق پا را جذب کند. پوشیدن این جوراب ها میتواند پا را مستعد به بروز بوی بد کند.

مهمترین اقدامات به این منظور عبارتند از

  • پاها را پاک و تمیز نگه دارید: حداقل یکبار در روز با استفاده از یک صابون ملایم و یک برس مخصوص پاهایتان را شستشو دهید. بهترین زمان برای انجام این کار در طول حمام صبح یا حمام عصر است.
  • مهم است که پس از شست‌وشوی پاها، آن‌ها را به طور کامل خشک کنید.
  • به فضای بین انگشتان پا توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا مکان مناسبی برای تجمع رطوبت و رشد باکتری‌ها است.
  • ناخن‌ها را به طور مرتب کوتاه کنید و مطمئن شوید که آن‌ها را به طور منظم تمیز می‌کنید.
  • حذف پوست سخت و مرده از پاها با استفاده از سنگ پا یا سوهان. هنگامی که پوست سفت، خیس شود نرم و مرطوب می‌گردد و به محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شود.
  • جوراب‌هایتان را حداقل یک بار در روز عوض کنید. اگر در محیط گرم هستید، ورزش می‌کنید و یا در هر وضعیت دیگری قرار دارید که احتمال عرق کردن پاها بیش تر است، باید جوراب‌هایتان را بیش تر عوض کنید.
  • دو جفت کفش داشته باشید که هر روز یکی از آن‌ها را استفاده کنید. این کار باعث می‌شود قبل از اینکه دوباره از کفش‌تان استفاده کنید، رطوبت ناشی از تعریق روز قبل به طور کامل خشک شود. همچنین می‌توانید کفی‌ها را از کفش خارج کنید تا خشک شوند. کفش‌های مرطوب باعث رشد سریع تر باکتری‌ها می‌شود.
  • جوراب‌هایی را استفاده کنید که رطوبت را جذب می‌کنند مانند جوراب‌های ضخیم و نرم ساخته شده از الیاف طبیعی یا جوراب‌های ورزشی.
  • پوشیدن صندل جلو باز در آب و هوای گرم و پا برهنه راه رفتن در داخل خانه در زمان مناسب، اجازه می‌دهد پاها خشک بمانند.
  • از کفش‌هایی که تنگ هستند و یا ممکن است رطوبت را در خود حفظ کنند اجتناب کنید.
  • هر شب با استفاده از پنبه و مقداری الکل پای خود را تمیز کنید، این کار به خشک کردن پاها کمک خواهد کرد. از به کار بردن الکل در مناطق دارای ترک در پوست پا، اجتناب کنید.
  • استفاده از اسپری ضد قارچ پا و پودرهای درمانی پا، یک بار در روز، جهت کاهش بوی بد پا مفید است.
  • قرار دادن کفی خوش بو کننده و بوزدا در کفش باعث کاهش بوی بد پا می‌شود.
  • اگر نیاز دارید به سرعت بوی بد پا را کاهش دهید، می‌توانید از اسپری‌های ضد عرق یا اسپری خوش بو کننده‌ی پا استفاده کنید.
  • از صابون ضد قارچ و صابون ضد باکتری استفاده کنید.
  • با استفاده از لیسترین یا سرکه پای خود را بشویید.
  • از جوراب و کفش‌های مناسب استفاده کنید.
  • پاهایتان را کاملا پاک کنید

پاک کردن پا چیزی بیشتر از آبکشیدن آنها در دوش گرفتنی سریع است. یک راه خوب برای پاک کردن پاها خیساندن آنها در مخلوطی از سرکه و آب یا نمک اپسوم (نمک حمام) و آب است.

برای خیساندن پا در آب نمک، نصف فنجان نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را در یک لگن یا ظرف بزرگ آب گرم حل کنید و پاهایتان را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آنها بخیسانید. نمک اپسوم رطوبت پوست را جذب می‌کند و به این ترتیب جلوی رشد باکتری‌ها گرفته می‌شود.

برای خیساندن پا در سرکه، دو واحد آب را با یک واحد سرکه در یک لگن آب گرم  مخلوط کنید و پایتان را هفته‌ای یک بار برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آن بخیسانید. می‌توانید از سرکه سفید یا سرکه سیب استفاده کنید. سرکه نیز مانع رشد باکتری‌ها روی پوست می‌شود.

البته به یاد داشته باشید که اگر زخم باز، خراشیدگی یا بریدگی دارید نباید پاهایتان در این محلول‌ها بخیسانید. همچنین اگر این محلول‌ها پوستتان را تحریک می‌کنند، نباید از آنها استفاده کنید.

اگر دوش گرفتن را ترجیح می‌دهید، پاهایتان را به طور کامل با استفاده از لیف حمام بشویید و میان انگشتان پا را لیف بزنید.

  • پاهایتان را خشک نگهدارید

پس از حمام کردن، خیساندن پا یا شنا کردن پاهایتان با روشی که برایتان راحت‌تر است، کاملا خشک کنید. خشک نگهداشتن پاها، کفش‌ها و جوراب‌ها مانع ایجاد بوی بد پا می‌شود.

اگر در طول روز پاهایتان عرق می‌کند، جوراب اضافی در کیف‌تان بگذارید و در موقع ناهار در سر کار یا پس از ورزش جوراب‌هایتان را عوض کنید.

همچنین با انتخاب جوراب‌های کتانی و کفش‌های ساخته شده از مواد طبیعی مانند کفش کتانی یا چرمی می‌توانید به خشک ماندن پاهایتان کمک کنید. این مواد طبیعی امکان تبخیر رطوبت ار پاهایتان را می‌دهند. مواد مصنوعی مانند نایلون یا پلاستیک رطوبت را به دام می‌اندازند.

  • کفش‌هایتان را ضد عفونی کنید

آیا کفش‌هایتان حتی هنگامی که در پاهایتان نیستند، بو می‌دهند. برای رفع این مشکل می‌توانید از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده معمول مثلا از نوع مورد استفاده در آشپزخانه استفاده کنید. به دنبال اسپری‌هایی باشید که حاوی الکل یا سایر مواد ضدعفونی‌کننده باکتری‌کش هستند.

کفی کفش را دربیاورد، به آرامی روی آن اسپری کنید و بگذارید برای ۲۴ ساعت بیرون کفش بماند تا خشک شود. بعد هنگامی که این کفی را درون کفش می‌گذارید، خودش درون کفش را ضد عفونی می‌کند.

  • از پودر ضد عرق استفاده کنید

اگر پاهایتان زیاد عرق می‌کند، می‌تواند از فراورده‌های ضد تعریق پا که در بازار موجودند، استفاده کنید. یک راه دیگر پاشیدن اندکی نشاسته ذرت درون کفش برای خشک نگهداشتن  ان است.

حتی می‌توانید از ضد عرق‌های زیربغل برای کنترل رطوبت درون کفش استفاده کنید. اگر با این اقدامات مشکل تعریق و بوی بد پاهایتان برطرف نشد، وقت رفتن به نزد دکترتان فرا رسیده است.

درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی به طور معمول در کاهش یا از بین بردن بوی پا کمک کننده هستند. با این حال، اگر درمان‌های خانگی به کاهش بوی بد پا کمکی نکنند و نگران عرق کردن و بوی شدید پایتان هستید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است یک ضد عرق قوی تر و صابون پا تجویز کند و در مورد درمان‌های پزشکی برای کاهش تعریق بیش از حد (هیپرهیدروز) به شما مشاوره دهد

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *