تنگه رغز؛ عروس تنگه‌های ایران

تنگه رغز؛ عروس تنگه‌های ایران

 

رِغِز نام یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران و تنگه‌ای نزدیک داراب در استان فارس است که تعداد زیادی آبشار و حوضچه دارد.

 

تنگه‌ رغز را که در فاصله‌ ۳۵ کیلومتری شمال غربی داراب قرار دارد، به‌عنوان عروس تنگه‌های ایران می‌شناسند. واژه‌ رِغِز به‌معنی راه بکر و لغزنده است. جالب است بدانید در تنگه‌ رغز یا آن‌گونه که محلی‌ها می‌گویند، تنگه رودخیز، ۶۴ آبشار و حوضچه‌ طبیعی جاری است. این تنگه حدود چهار کیلومتر درازا دارد که از دره‌ رغز آغاز شده و به دره‌ جنوب می‌رسد. با نای ذی سفری کوتاه به تنگه رغز داراب داشته باشید.

آبشارهای معروف تنگه رغز کدامند؟

آبشار وداع یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که ۴۶ متر بلندا دارد. حوضچه‌‌ زیر این آبشار ۱۰ متر است. برای فرود از این آبشار و چند آبشار دیگر به طناب مخصوص کوهنوردی نیاز دارید. آبشار ۶۵ متری آذرخش، آبشار نگین با بلندای ۱۶ متر، آبشار کبوتر با بلندی ۲۵ متر، آبشار بوم‌رنگ با بلندی ۷ متر، آبشار مسعود، آبشار فتح، آبشار حوضچه، آبشار حکمت و آبشار جام تعدادی از معروف‌ترین آبشارهای این منطقه به شمار می‌روند.

چرا باید به دیدن تنگه رغز برویم؟

یک سفر ماجراجویانه‌ تکرارنشدنی که پر است از شیرجه، دره‌نوردی، سنگ‌نوردی، شنا و هیجان، پیشنهادی است که نباید رد کرد. سفر به تنگه رغز هم ورزش است و هم تفریح. برای بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی، می‌توانید همراه تور و در کنار راهنما سفر کنید. گزینه‌ بعدی این است که درصورت داشتن تخصص و تجهیزات کامل همراه با راهنمای باتجربه به سفر بروید.

چه وسایلی همراه ببریم؟

برای سفر به آبشارهای دره‌ مجبور هستید که دره‌نوردی را هم تجربه کنید، بنابراین ضمن اینکه باید تا حدی آموزش دره‌نوردی، سنگ‌نوردی و شنا دیده باشید، باید وسایل و تجهیزات کافی هم همراه ببرید. مهم‌تر از این‌ها، باید از لحاظ روحی و جسمی آمادگی کامل داشته باشید. ممکن است در جاهایی سرمای آب آزاردهنده باشد، یا فرود برای‌تان راحت نباشد و ایجاد استرس کند؛ پس لازم است تحمل کافی داشته باشید تا بتوانید از شیرجه در آب، شنا و تماشای منظره‌های بی‌نظیر میان دره لذت ببرید.

کوله‌ یک روزه، چراغ قوه، کلاه، عینک آفتابی بنددار، آب، فلاسک چای، غذای سبک، ضد آفتاب، کیسه زباله، قلم دافع حشرات، یک دست کامل لباس اضافه و جعبه‌ کمک‌های اولیه همراه داشته باشید. اما لوازم فنی نیز لازم دارید. هارنس سنگ‌نوردی، ابزار فرود، طنابچه، کلاه ایمنی، جلیقه نجات، تسمه‌ سنگ‌نوردی، لباس غواصی، کفش مناسب و صندل پشت و جلو بسته همراه ببرید. اگر قصد دارید شب در دره بمانید، چراغ قوه، بی‌واک و ملافه‌ اضافه با خود بردارید.

 

بهتر است کوله‌پشتی ضد‌آب داشته باشید یا آ‌ن ‌را آب‌بندی کنید. وسایل‌تان را در زیپ‌کیپ و بعد در دو، سه تا کیسه فریزر بگذارید. بعد همه را در یک کیسه‌ بزرگ قرار دهید و در کوله بچینید. هوای داخل کیسه‌ها را حتما خالی کنید. بدون راهنما به آبشارها نروید. اگر از ارتفاع یا آب می‌ترسید، بهتر است در سرچشمه بمانید و به مسیر ادامه ندهید. در صورت بارندگی، سفر را به زمان دیگری موکول کنید. و در پایان اینکه هنگام سنگ‌نوردی مراقب لانه‌ کبوترها که تعدادشان زیاد است، باشید.

بهترین فصل سفر به تنگه رغز داراب

بهار و تابستان: به طور کلی بهترین زمان سفر به تنگه رغز بهار و تابستان است؛ اما بهار این مزیت را دارد که آب درون تنگه بیشتر و طبیعت زیباتر است؛ هر چند ممکن است سردی آب در بهار برای بسیاری قابل تحمل نباشد. مساله مهم دیگر در مورد سفر به رغز در فصل بهار، ریزش باران های سیل آسا و ناگهانی است که می تواند برنامه دره پیمایی شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما فصل تابستان این سختی را ندارد و برای افراد با توانایی و آشنایی کمتر با طبیعت بهتر است.

پاییز و زمستان: مهرماه تنها ماه مناسب برای سفر به تنگه رغز است و بعد از آن دره پیمایی در تنگ رغز تا اوایل خردادماه امکان پذیر نیست.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *