? بیماری خطرناک آتشک در کمین باغ‌های نی‌ریز

? بیماری خطرناک آتشک در کمین باغ‌های نی‌ریز

 

? مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت : آتشک مهم‌ترین بیماری درختان دانه‌دار بوده و بیشترین خسارت را به درختان گلابی، به و سیب وارد می‌کند.

 

? به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شرستان نی‌ریز، اعظم مستفیضی با بیان اینکه خسارت ناشی از این بیماری در باغ‌های آلوده قابل توجه و در مواردی غیرقابل جبران است تاکید کرد : با توجه به مهیا شدن شرایط در سال جاری برای خسارت‌زا شدن این بیماری، لازم است باغداران ضمن آشنایی با آن، نسبت به محافظت از باغ خود اقدام نمایند.

 

? وی افزود : در پی مشاهده آتشک در برخی از باغ‌های این شهرستان، جاوید عباسی معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از مناطق آلوده بازدید و وجود بیماری را تاییدکرد.

 

? مستفیضی خاطرنشان کرد : استفاده از نهال سالم و دارای گواهی بهداشت گیاهی و عدم انتقال نهال از مناطق آلوده به مناطق سالم، کنترل سایر آفات خصوصاً تریپس و چوب‌خوارها و سوسک‌های پلن‌خوار، جلوگیری از کشت توام ارقام حساس به بیماری از جمله سیب و گلابی و به در یک باغ، هرس زمستانه و حذف سر شاخه و شاخه‌های آلوده و جمع‌آوری و سوزاندن بقایای آلوده و ضدعفونی وسایل هرس از جمله قیچی، اره و … از یک درخت به درخت دیگر با وایتکس ۱۰ درصد از موارد مهم در کنترل و کاهش منبع بیماری و گسترش آلودگی هستند.

 

? او درجه حرارت ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد، بارندگی بهاره و هوای مرطوب، فعالیت زنبور عسل و سایر حشرات و استفاده از نهال آلوده را زمینه‌ساز این بیماری برشمرد و تصریح کرد : سم‌پاشی باغ‌ها با استفاده از ترکیبات مسی در ۳ مرحله و قبل از گل‌دهی در زمستان با سم بردوفیکس به میزان ۱۰ در هزار و یا سم نوردوکس به میزان ۲ در هزار، در زمان گل‌دهی با سم بردوفیکس به میزان ۵ در هزار و یا سم نوردوکس به میزان ۱ در هزار و پس از گل‌دهی با سم اکسی کلرور مس به میزان ۳ در هزار و یا سم نوردوکس به میزان ۱ در هزار انجام می‌شود.

 

? این کارشناس متذکر شد : پس از انجام هرگونه عملیات هرس در زمستان و بهار و یا شرایط نامساعد محیطی از جمله باران، تگرگ و یا طوفان، انجام و تکرار عملیات سم‌پاشی ضروری است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *